2016. okt 25.

A racionalitás peremén, avagy Isten vs. űrkalózok: első menet

írta: Dyta Kostova
A racionalitás peremén, avagy Isten vs. űrkalózok: első menet

On Sai: Scar

A hosszú címmel elsőként után szeretném tudatni, hogy a Scar a Szivárgó sötétség ciklus nyitódarabja, és mint ilyen, nagyon fontos alkotás. Maga a kötet még 2013-ban jelent meg, ám sokáig elkerültem a Könyvmolyképző könyveit, így csak idén határoztam el, hogy alaposabban is tanulmányozom. A Szivárgó sötétség szériáról a szerző maga azt mondja, hogy piaci rést tölt be, hiszen olyan olvasókhoz jut el általa a fantasztikus irodalom, akik eddig nem, vagy nagyon ritkán olvastak ilyet, és ez remek dolog! 

covers_277880.jpg

Bár a Scar-ban nincsenek nagy fizikai elmélkedések, sem evolúciós magyarázat arra, miként fejlődtek a mentálok, és hol, hogyan, mikor váltak el az emberiségtől, ám ettől még rendkívül szórakoztató és elgondolkodtató a regény tartalma. És ezen a ponton kell kiemelni, hogy a szórakoztatás mellett bizony társadalmi, sőt, pszichológiai kérdésekkel is foglalkozik a szöveg.Sokan kifogásolták, hogy a történet második felétől erősebben is jelen lévő két Entitás miatt rossz a regény műfaji besorolása, azaz hogy ez nem sci-fi, hanem bizony sci-fi elemeket használó fantasy. Olvasás közben megragadóak az apró részletek. Mintha csak szimbólumokkal lenne teli a történet, a kivetített holokereszttől egészen a mentál tanácsosok energiaelnyelő köpenyéig. Utóbbinál igen gyorsan asszociálhatunk a mesebeli varázslókra, akik hallják mások gondolatát (a mentális térben beszélgetnek közben), gyakorlatilag kézrátéttel gyógyítanak (ahogy Don teszi az állatokkal), eltűnnek és előbukkannak a semmiből (teleportálnak), csuklyás köpenyt hordanak. A mentálok mindannyian a Galaktikus Birodalom császárának szolgálatában állnak, bár ennél a "szövetséges" azért megkapóbb fogalom lenne, és le kell győzniük a Gonoszt, akivel szemben az elnyomott Isten van az emberiség segítségére. A Jób feleségéről való éneklés, a keresztény csempészhajók és egy különleges, zárt elméjű kiválasztott (Scar) ehhez a küzdelemhez valójában mind csak eszközök. 

Az viszont mindenképp egyedi és érdekes, ahogy a végletekig racionális mentálok, elsősorban Don a kereszténységhez és a Bibliához viszonyul. Ha irodalmi értekezés-szintű recenziót kívánna valaki alkotni erről a regényről (vagy regényfolyamról), a szimbólumok mellett nem hagyhatná szó nélkül, hogy a szereplők szájába adott párbeszédekben meglapul egyfajta bibliakritika is, valamint visszafordított gondolata annak, hogy egy könyvet a szimbólumain keresztül kell értelmezni, nem pedig szó szerint venni. (Mondja ezt Scar Donnak az Ószövetségről.) És talán épp ebben a gondolatban rejlik a fonákja mindannak, amit a Scar-ral nekünk, fogyaztóknak kezdenünk kellene amellett, hogy olvasás közben egyszerre izgulunk, kikapcsolódunk, nevetünk és néha bizony sírunk is. szivargo.jpg

Mert a regényben nem csak a klisének tűnő eszközök vonulnak fel az űrhajóktól a rabszolgaság soha ki nem haló intézményéig. Kategória szerint az arany pöttyös sorozatba illesztette a Könyvmolyképző, és kifejezetten felhívja a figyelmet rá, hogy felnőttek részére ajánlják. Oké, nyilván a 18 év alattiak, akik manapság már The Walking Dead-en és posztapokaliptikus ifjúsági regényeken nevelkedtek, nem fognak sem megrettenni, sem felkiáltani, de aki tovább gondol egyes jeleneteket, vagy épp képzeletben visszafejt előzményeket, bizony megborzong. És épp ez az, amivel szerintem sikerült betömni egy bizonyos piaci rést: a se nem egyértelműen sci-fi, se nem tiszta fantasy, se nem filozófiai és pszichológiai értekezés különös egyvelege mindenki számára ad annyi pluszt, hogy felmerüljön benne az érdeklődés a műfajok egyértelműbb képviselői iránt is. Ez pedig jó! Ráadásul jegyezzük meg, hogy a Könyvmolyképző idei regénypályázatát is sci-fi szerző (ráadásul férfi egy elnőiesedett mezőnyben!) nyerte, ami nagyon is utal arra, hogy a kiadónak vannak tervei a fantasztikummal. És ezt csak üdvözölni lehet. 

A kötet külsőségeihez annyit fűznék hozzá,  hogy az aranyozott betűk szépek ugyan, de olvasás közben elkopnak, ami kellemetlen számomra, mert romlik a könyvem szépsége. 

A Szivárgó sötétség eredetileg négy kötetre tervezett ciklus, mind a négy főszereplő önálló kötetet kap, melyben ő maga kerül a középpontba. Ezt ma már kiegészíti a Szürke szobák címet viselő kisregény is. Természetesen nem állhatok meg a Scar-nál, a Lucy-t és az említett kiegészítő kötetet is felvettem az olvasnivalóim közé. 

On Sai: Scar
Könyvmolyképző Kiadó, 521 oldal, 2013.
Értékelés: 7,5/10

Szólj hozzá

kritika sci-fi pszichológia kereszténység űrhajó szimbólum mentál űropera Isten On Sai Könyvmolyképző Kiadó Varga Bea Scar Szivárgó Sötétség